Tariq Modood

Sociology, Politics and Public Policy, University of Bristol
Founding Director, Research Centre for the Study of Ethnicity and Citizenship, University of Bristol

Tariq Modood est le collaborateur britannique du projet SAVOIR dirigé par Solange Lefebvre et financé par le CRSH, portant sur les commissions nationales s’étant penchées sur la diversité (voir Description du projet). Il est sans doute l’un des théoriciens les plus connus sur le multiculturalisme, et qui nourrit un dialogue  riche avec les perspectives de l’interculturalisme, notamment développées au Québec. Il a aussi été membre de deux commissions sur la diversité au Royaume-Uni, l’une ayant porté sur les défis globaux de l’inclusion et la dernière ayant mené et produit ses travaux dans les derniers mois, portant sur la gestion de la diversité religieuse et convictionnelle (Butler-Sloss 2015). Sa perspective sera donc précieuse et essentielle pour ce colloque. Parmi ses publications : (2013) Multiculturalism, Second Edition, Polity; et (2010) Still Not Easy Being British: Struggles for a Multicultural Citizenship, Trentham  Books.

 

Equality for Secular Belief and Minority Faiths? Reflections on the Commission on Religion in British Public Life

One of the challenges today in relation to the place of religion in British public life is how to balance the considerations of secular belief and minority faiths at a time when they are showing a certain vitality, with that of a declining Christian heritage. I consider this topic in relation to the recent report of the Commission on Religion in British Public Life (CORAB, 2015). My interest is less on the specific policy recommendations of the Commission, more on the general approach or understanding of the context exhibited in relation to the place of religion in a changing Britain, with specific reference to an egalitarian inclusivity in relation to secular belief and minority faiths. I discuss the assumption underlying CORAB that religion is not just of private significance but is a public good (as well as a ‘public bad’) and the concepts of ‘religion or belief’ or ‘ethno-religious’ as distinctively used by CORAB.

 

Ce contenu a été mis à jour le 30 mai 2017 à 18 h 12 min.